Barranc de l’Encantada

Barranco de la Encantada, Planes, Pais Valencià
21 de abril de 2010

Con la cabeza puesta en las fiestas de Moros y Cristianos de Alcoi que comienzan esta misma tarde, aprovecho la mañana para dar un paseo por mi tierra. Visito el Barranc de l’Encantada partiendo desde el pueblo de Planes. Voy bien provisto de comida con dos buenos trozos de “Coca en Tomaca” que he comprado hace unos minutos en la panadería Sofía de Alcoi. Sin embargo no llevo agua, tan solo un triste zumo es mi provisión de líquido. He subestimado la ruta en este sentido y es algo de lo que más tarde me acabaré arrepintiendo.

Planes.

Para empezar no está de más explicar de donde le viene ese bonito nombre al barranco. Estamos en tierra morisca por excelencia, tras su expulsión muchos moriscos no pudieron llevar consigo todos sus bienes y se dice que algunos enterraron sus tesoros, confiados en que pronto podrían volver a recuperarlos. Cuenta la leyenda que cada cien años una joven mora se aparece a algunos pastores y moradores del lugar y les ofrece la posibilidad de escoger entre ella misma o un preciado tesoro escondido bajo las cristalinas aguas del barranco. Sin embargo sólo el que se olvide de la avaricia y escoja a la joven será guiado hasta el tesoro.

Acueducto de Planes.

En el punto de inicio, el lavadero de Planes, le doy cuenta al primer trozo de coca con tomate. Desayuno junto a la fuente y un bonito acueducto del siglo XV todavía en uso.

Me dirijo hacia la ermita del pueblo y subo por el Vía Crucis. El ascenso es corto pero muy exigente. Arriba disfruto de unas bonitas vistas tanto del pueblo con su castillo como del embalse de Beniarrés  que luce lleno ante mi. Tras el pantano,  la Sierra del Benicadell, a su izquierda la de Mariola dominada por  el Montcabrer. Diviso tambien la Font Roja y la Serreta. Mucho más cerca, ya pegada a Planes,  se levanta la Sierra de Almudaina.

Subida a la ermita.

Por una serie de pequeñas pistas asfaltadas y carriles agrícolas me acerco hasta el cauce del Río Encantada. El paseo, a pesar de los tramos de asfalto, es agradable sobretodo en estas fechas en las que los cerezos están en plena floración.

Cerezo en flor.

Por fin llego al Gorg del Salt. Un bonito salto de agua que cae sombre una poza de generosas dimensiones. En un día tranquilo como hoy es un sitio idílico donde le doy cuenta al segundo trozo de coca. Observo las pintadas en la roca, sin duda el mayor enemigo de este paraje es que se puede llegar en coche hasta el mismo.

Gorg del Salt.

Sigo mi camino para adentrarme ya por senda en el verdadero Barranc de l’Encantada, aquí el río es una sucesión de pozas y pequeños saltos de agua, que en un buen año de lluvias como este se hacen de lo más vistosas.

Primer molino y algunas pozas.

Paso un viejo molino y llego hasta otro. Aquí está el tramo más angosto del barranco. El río queda encajonado y en un salto de agua se precipita hasta una zona que sólo es accesible a nado.

El rincón más emblemático del barranco.

Al fondo de la “cerrada” vislumbro un lugar  precioso al que llego dando un buen rodeo. La bajada es costosa, la senda es estrecha y cruza zonas de mucha maleza. Pero merece la pena bajar, puesto que el lugar está a la altura de lo que yo esperaba. Es imposible ver el salto de agua de la otra parte del estrecho sin bañarse. La verdad es que aunque el sol aprieta, no es el día apropiado para ello.

Río Encantada.

Volviendo a la senda principal sigo bordeando el barranco. En el punto más alto tengo una panorámica exquisita del barranco que se desvía buscando su salida al Valle del Serpis.Termina la senda y vuelvo a Planes de nuevo por  una pista rural asfaltada llena de casas de campo.

Buscando el valle del Serpis.

Una vez en Planes, subo al castillo para ver las vistas al zigzag del Via Crucis de la ermita. Por las bonitas calles del pueblo me cruzo con la señora Josefa, que en un bonito rincón, en la puerta de su casa me cuenta que ha sido un año de mucha lluvia, y que se le están estropeando las paredes de su rinconcito por la humedad, y que a ver si para el buen tiempo pudiera pintar, que con todo blanco, ese, su rincón, si está bonito de verdad, y que ahí está ella tan a gusto haciendo punto.

Esperemos que Josefa y sus paisanos sigan muchos años disfrutando de la enorme calidad de vida que tienen estos pequeños pueblos de la comarca del Comtat.

Josefa en su rincón.
Perfil de la ruta.
La ruta desde el aire.

fotos

[flickrset id=»72157623824360345″ thumbnail=»square» overlay=»true» size=»medium»]

Text en Valencià

Amb el cap posat en les festes de Moros i Cristians d’Alcoi que comencen aquesta mateixa tarda, aprofite el matí per fer una passejada per la meua terra. Visite el Barranc de l’Encantada partint des del poble de Planes. Vaig bé proveït de menjar amb dos bons trossos de «Coca en Tomaca» que he comprat fa uns minuts al forn Sofia d’Alcoi. No obstant això no porte aigua, tan sols un trist suc és el meu provisió de líquid. He subestimat la ruta en aquest sentit i és una cosa del que més tard m’acabaré penedint.

Per començar no està de més explicar d’on li ve aquest bonic nom al barranc. Estem en terra morisca per excel.lència, després de la seva expulsió molts moriscos no van poder portar tots els seus béns i es diu que alguns van soterrar els seus tresors, confiats en que aviat podrien tornar a recuperar-los. Diu la llegenda que cada cent anys una jove mora s’apareix a alguns pastors i habitants de la zona i els ofereix la possibilitat d’escollir entre ella mateixa o un preuat tresor amagat sota les cristal.lines aigües del barranc. No obstant això només el que s’oblide de l’avarícia i escullisica la jove serà guiat fins al tresor.

En el punt de inici0, el safareig de Planes, li done compte al primer tros de coca amb tomaca. Esmorce al costat de la font i un bonic aqüeducte del segle XV encara en ús.

Em dirigeixo cap a l’ermita del poble i pujo pel Via Crucis. L’ascens és curt però molt exigent. A dalt gaudeix d’unes boniques vistes tant del poble amb el seu castell com de l’embassament de Beniarrés que llueix ple davant meu. Després del pantà, la Serra del Benicadell, a la seva esquerra la de Mariola dominada pel Montcabrer. Albiro també la Font Roja i la Serreta. Molt més a prop, ja enganxada a Planes, s’aixeca la Serra d’Almudaina

Per una sèrie de petites pistes asfaltades i carrils agrícoles m’acoste fins al llit del riu Encantada. El passeig, tot i els trams d’asfalt, és agradable sobretot en aquestes dates en què els cirerers estan en plena floració.
Per fi arribe al Gorg del Salt. Un bonic salt d’aigua que cau ombra un gorg de generoses dimensions. En un dia tranquil com avui és un lloc idíl.lic on li done compte al segon tros de coca. Observo les pintades a la roca, sens dubte el major enemic d’aquest paratge és que es pot arribar en cotxe fins al mateix.

Segueix el meu camí per endinsar-me ja per senda en el veritable Barranc de l’Encantada, aquí el riu és una successió de gorgs i petits salts d’aigua, que en un bon any de pluges com aquest es fan d’allò més vistoses.
Pase un vell molí i arribe a un altre. Aquí hi ha el tram més estret del barranc. El riu queda encaixonat i en un salt d’aigua es precipita fins a una zona que només és accessible nadant.
Al fons del «tancat» entreveig un lloc preciós al qual va arribar donant un bona volta. La baixada és costosa, el camí és estret i creua zones de molta mala herba. Però val la pena baixar, ja que el lloc està a l’altura del que jo esperava. És impossible veure el salt d’aigua de l’altra part de l’estret sense banyar-se. La veritat és que encara que el sol pica, no és el dia apropiat per a això.

Tornant al camí principal segueix vorejant el barranc. En el punt més alt tinc una panoràmica exquisida del barranc que es desvia buscant la seva sortida a la Vall del Serpis. Acaba el camí i torne a Planes de nou per una pista rural asfaltada plena de cases de camp.

Un cop a Planes, puje al castell per veure les vistes al zig-zag del Via Crucis de l’ermita. Pels bonics carrers del poble em creue amb la senyora Josefa, que en un bonic racó, a la porta de sa casa m’explica que ha estat un any de molta pluja, i que se li estan fent malbé les parets de la seva raconet per la humitat , i que a veure si per al bon temps pogués pintar, que amb tot blanc, aquest, el seu racó, si està bonic de veritat, i que aquí està ella tan a gust fent punt.Esperem que Josefa i els seus paisans segueixin molts anys gaudint de l’enorme qualitat de vida que tenen aquests petits pobles de la comarca del Comtat.


7 comentarios

  1. 29 abril, 2010
    Responder

    Tengo claro que yo habría elegido a la moza joven antes que los tesoros 🙂

    Un lugar espectacular… espero que salga donde tiene que salir para poder ir a recorrerlo.

    Me ha gustado mucho la nota «humana» del post con la señora Josefa.

    Muy chulo Jordi… sí señor.

  2. escanyavelles
    30 abril, 2010
    Responder

    M’en alegre molt de vore les teues fotos, fa 4 o 5 anys que no vaig pel Barranc i veig que poc a poc va recuperant el seu esplendor. Les pluges d’aquets darrers anys han fet molt de bé.
    Allò que fa fantàstic aquest indret es, per una banda, la sorpresa continua que et trobes despres de cada revolt ja que es un paratge insòlit per aquesta zona. Per altra banda, tot i que trobes la ma del home per totes bandes, un cop ets al fons del gorg, envoltat d’aigua i roca, et sents en calma, tot envoltat per la natura que, en aquest lloc mostra la seva força en les roques formades al llarg de tants anys i, en les destrces, encara visibles despres de tants anys, que va causar i Gota Freda.
    Tinc grans records dinfantessa en aquest lloc. Espere que el conservem per poder donar-li al meu al meu fill aquets mateixos records algún dia.

  3. 4 mayo, 2010
    Responder

    Impresionante el detalle de esas fotos!!.. buena aportación Ivan.

  4. 4 mayo, 2010
    Responder

    A la moza???… tu si que sabes tío!!… la avaricia no trae nada bueno, mira como han dejado la economía mundial los avariciosos financieros!!

    Pues si, charlar un rato con la señora Josefa fue de lo mejor del paseo.

  5. 4 mayo, 2010
    Responder

    Segur que Adrià vorà eixos racons com tu el reocordes.
    Es cert que es un lloc singular dins del la provincia d’Alacant… ja es sap que aci hi ha poca aigua i que plou poc. Malauradament tots saben que no s’ha de subestimar aquestos barrancs en temporals de Gota Freda. Aquest petit rierol es pot transfomar en un perillós torrent amb imprevisibles cosecuències.

    salutacions!!… ens vam alegrar molt veure-vos a Alcoi
    una abraçada

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *


El periodo de verificación de reCAPTCHA ha caducado. Por favor, recarga la página.