Forat de la Foradà y Almiserà, desde Benissivà

Serra Foradà, Pais Valencià
8 de junio de 2013

Entramos en la recta final de la Primavera. Son también los últimos días de la recogida de la cereza. No se me ocurre por tanto mejor sitio para caminar que la Vall de Gallinera, ese valle auténtico, que perdura intacto del urbanismo salvaje que tanto daño ha hecho en el Pais Valencià. Un valle con una historia tan apasionante como trágica, cuna de moriscos, tierra de Al-Azraq -caudillo sarraceno que fue pesadilla de rey Jaume I-, y, como no, valle también de mallorquines, que llegaron a esta tierra para repoblarla tras la expulsión de sus habitantes moriscos en 1609.

Vall de Gallinera desde el Forat
Vall de Gallinera desde el Forat

Sobre las nueve de la mañana, Dani, Carles y yo ya estamos en Benissivà. Antes de empezar a caminar nos tomamos un café en el bar de un simpático hombre, que nos cuenta algunas historias y curiosidades del valle. Un placer de conversación.

Benissivà
Benissivà

Con la cafeína corriendo por nuestras venas comienza la caminata. Ascendemos por pista pavimentada, rodeados de cerezos. Aprovechamos para coger prestadas algunas cerezas para probarlas -excelentes, como no podría ser de otra manera en La Gallinera-. Llegamos a la Font d’En Moragues donde llenamos una botella de agua extra, pues ya nos ronda por la cabeza alargar el trayecto previsto.

Font d'En Moragues
Font d’En Moragues

Pronto llegamos a zona de senda empedrada. Es el tramo más especial de la subida. Andamos por un camino que ya se pisaba hace cientos de años. Ante estos senderos siempre me ronda lo mismo por la cabeza, ¡Cuántas historias han visto estas piedras!. Estos senderos son un gran patrimonio que debemos proteger.

Senda empedrada de la Foradà
Senda empedrada de la Foradà

Tranquilamente llegamos hasta la cresta de la sierra Foradà, que haciendo un símil bien parece la cresta de una ola. Porque eso es lo que parece esta sierra, una ola que va remontando desde la Vall de Alcalà y que rompe en esta cresta para precipitarse de golpe sobre la Vall de Gallinera.

Camino del Forat
Camino del Forat

Carles nos espera en este punto. Dani y yo nos acercamos hasta el Forat. Como es pronto no encontramos mucha gente. Nos tomamos nuestro tiempo para disfrutar en silencio de este capricho de la naturaleza.

Forat de la Foradà
Forat de la Foradà

Volvemos hasta donde nos habíamos dejado a Carles para hacer la visita obligada al Corral de la Cova del Moro. Un abrigo cegado por la mano del hombre al que se accede por una obertura artificial orientada al Sur. El resultado es un recinto cubierto en el que se recogía el ganado. A buen seguro en su tiempo tenía un altillo tal como se adivina.

Cova del Moro
Cova del Moro

Hasta aquí llegó la ruta prevista. Pero como suele pasar improvisamos y decidimos alargar la caminata -y mucho-. Optamos por visitar el Almiserà, punto más elevado del La Foradà Oriental. Caminamos pues hacia Levante por toda una serie de sendas, carriles, pistas y estrechas carreteras. Llegamos al Mirador del Xap, y de allí a los pies del Almiserà.

Subiendo al Almiserà
Subiendo al Almiserà

Visto desde aquí el pico, adivino que el ascenso no será un paseo. Accedemos por la empinada y tortuosa carretera que da servicio a las antenas y a la casa de vigilancia forestal. Ganamos altura con unas vistas privilegiadas al Mediterráneo, divisamos el Montgó, al golfo de Valencia, la marjal de Pego-Oliva y, por supuesto al valle de La Gallinera -impresiona la vista general la que se divisa desde aquí arriba-… Arriba comemos acompañados de la forestal que monta guardia en la caseta. Nos habla de algunas curiosidades del emplazamiento, también llamado alto del Xillibre. Tanto caseta forestal como antenas se asientan sobre un a antigua fortaleza omeya. Mientras escuchamos y comemos, el viento sopla con fuerza.

Vall de Gallinera desde el Almiserà
Vall de Gallinera desde el Almiserà

Nos despedimos y partimos en dirección a Benirrama. La bajada es por otra bonita senda, con demasiada piedra suelta, eso sí. Discurrimos bajo unos impresionantes cortados que se desploman desde el Almiserà. Pronto llegamos al Castillo de Gallienera, fortaleza musulmana que vigilaba el acceso al valle homónimo desde Levante, tal como hacía el Castillo de Alcalà desde Poniente. Ciertamente aparenta ser inexpugnable, un emplazamiento estratégico sin duda.

Castillo de Gallinera
Castillo de Gallinera

Seguimos perdiendo altura hasta que llegamos al despoblado morisco de Benimarsoc. Aquí seguimos las indicaciones del sendero de «Els 8 pobles», sendero señalizado que recorre las ocho poblaciones que forman el valle de Gallinera.

Camino de Benirrama
Camino de Benirrama

A la altura de Benirrama algo falla. Erramos en un desvío y bajamos directos hasta la carretera principal del valle. Nos chupamos de ese modo dos kilómetros de asfalto y coches -no muchos por suerte-. Poco antes de llegar a Benialí reencontramos las indicaciones.

Iglesia de Benirrama
Iglesia de Benirrama

En Benialí alucinamos con su fuente y lavadero. Dos caños de agua enormes sacian nuestra sed y nos refrescan. Seguimos la marcha para llegar enseguida a Benissivà, nuestro pueblo de partida. Llegamos muy cansados tras recorrer 24 kilómetros. Entramos en el mismo bar del café de la mañana. Nos atiende el mismo hombre, que sigue igual de simpático. Ahora toca tomar algo fresquito mientras comentamos el paseo.

Fuente y lavadero de Benialí
Fuente y lavadero de Benialí

fotos

 text en valencià

Serra Foradà, País Valencià 8 juny 2013

Entrem a la recta final de la Primavera. Són també els últims dies de la recollida de la cirera. No se m’acut per tant millor lloc per caminar que la Vall de Gallinera, aquesta vall autèntica, que perdura intacta l’urbanisme salvatge que tant mal ha fet al País Valencià. Una vall amb una història tan apassionant com tràgica, bressol de moriscos, terra d’Al-Azraq-cabdill sarraí que va ser malson de rei Jaume I-, i, com no, vall també de mallorquins que van arribar a aquesta terra per repoblar després de l’expulsió dels seus habitants moriscos en 1609.

Sobre les nou del matí, Dani, Carles i jo ja estem en Benissivà. Abans de començar a caminar ens prenem un cafè al bar d’un simpàtic home, que ens explica algunes històries i curiositats de la vall. Un plaer de conversa.

Amb la cafeïna corrent per les nostres venes comença la caminada. Ascendim per pista pavimentada, envoltats de cirerers. Aprofitem per agafar prestades algunes cireres per provar-excel·lents, com no podria ser d’altra manera a La Gallinera-. Arribem a la Font d’En Moragues on omplim una ampolla d’aigua extra, doncs ja ens ronda pel cap allargar el trajecte previst.

Arribem a zona de senda empedrada. És el tram més especial de la pujada. Caminem per un camí que ja es trepitjava fa centenars d’anys. Davant aquests senders sempre em ve el mateix pel cap, Quantes històries han vist aquestes pedres!. Aquests senders són un gran patrimoni que hem de protegir.

Tranquil·lament arribem fins a la carena de la serra Foradà, que fent un símil aviat sembla la cresta d’una onada. Perquè això és el que sembla aquesta serra, una onada que va remuntant des de la Vall d’Alcalà i que trenca en aquesta cresta per precipitar-se d’cop sobre la Vall de Gallinera.

Carles ens espera en aquest punt. Dani i jo ens acostem fins al Forat. Com és aviat no trobem molta gent. Ens prenem el nostre temps per gaudir en silenci d’aquest caprici de la natura.

Tornem fins on ens havíem deixat a Carles per fer la visita obligada al Corral de la Cova del Moro. Un abric encegat per la mà de l’home al qual s’accedeix per una obertura artificial orientada al Sud. El resultat és un recinte cobert en el qual es recollia el ramat. De ben segur en el seu temps tenia un altell tal com s’endevina.

Fins aci va arribar la ruta prevista. Però com sol passar vam improvisar i vam decidir allargar la caminada-i molt-. Vam optar per visitar el Almiserà, punt més elevat del La Foradà Oriental. Caminem doncs cap a Llevant per tot un seguit de sendes, carrils, pistes i estretes carreteres. Arribem al Mirador del Xap, i d’allí als peus del Almiserà.

Vist des d’aquí el cim, endevine que l’ascens no serà un passeig. Accedim per la costeruda i tortuosa carretera que dóna servei a les antenes i a la casa de vigilància forestal. Guanyem alçada amb unes vistes privilegiades a la Mediterrània, divisem el Montgó, al golf de València, la marjal de Pego-Oliva i, per descomptat a la vall de la Gallinera -impressionant vista general de la qual s’albira des d’ací dalt-…  A dalt mengem acompanyats de la forestal que fa guàrdia a la caseta. Ens parla d’algunes curiositats de l’emplaçament, també anomenat alt del Xillibre. Tant caseta forestal com antenes s’assenten sobre un a antiga fortalesa omeia. Mentre escoltem i mengem, el vent bufa amb força.

Ens acomiadem i partim en direcció a Benirrama. La baixada és per una altra bonica senda, amb massa pedra solta, això sí. Caminem sota uns impressionants tallats que es desplomen des de l’Almiserà. Aviat arribem al Castell de Gallienera, fortalesa musulmana que vigilava l’accés a la vall homònima des de Llevant, tal com feia el Castell d’Alcalà des Ponent. Certament aparenta ser inexpugnable, un emplaçament estratègic sens dubte.

Seguim perdent alçada fins que arribem al despoblat morisc de Benimarsoc. Aquí seguim les indicacions del sender de «Els 8 pobles», sender senyalitzat que recorre les huit poblacions que formen la Vall de Gallinera.

A l’alçada de Benirrama alguna cosa falla. Errem en un desviament i baixem directes fins a la carretera principal de la vall. Ens mamem d’aquesta manera dos quilòmetres d’asfalt i cotxes -no molts per sort-. Poc abans d’arribar a Benialí retrobem les indicacions.

A Benialí ens sorprenem amb la seva font i safareig. Dos canelles d’aigua enormes sadollen la nostra set i ens refresquen. Seguim la marxa per arribar tot seguit a Benissivà, el nostre poble de partida. Arribem molt cansats després de recórrer 24 quilòmetres. Entrem al mateix bar del cafè del matí. Ens atén el mateix home, que segueix igual de simpàtic. Ara toca prendre alguna cosa fresqueta mentre comentem el passeig.

Un comentario

  1. Escanyavelles
    17 junio, 2013
    Responder

    Per que no fas mai aquestes coses mentre jo pare per ahí? Be, entenc que agost es un mes molt dur, però fa pena.

    Com a mínim, cada dia contes millor aquestes petites histories i fa que ens sentim mes a prop de la terra.

    Isra

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *


El periodo de verificación de reCAPTCHA ha caducado. Por favor, recarga la página.